Americana (I). Trepidant reconstrucció dels fets

Assassins (Ryan White) és una de les grans propostes que ens ofereix l’Americana Film Festival dins de la categoria Docs d’aquest any. Un documental convertit en un thriller que et deixada enganxada a la pantalla fins a l’últim minut. Es tracta de la reconstrucció del cas de l’assassinat de Kim Jong-nam, primogènit de Kim Jong-il i mig germà de Kim Jong-un –l’actual dictador de Corea del Nord-, i de l’acusació de dues noies de ser-ne les responsables. Una cinta que ho té tot: misteri, conspiracions polítiques i girs de guió a l’últim minut.

La narració comença amb una amiga de Siti Aisyah, una de les acusades, que, sense mostrar el seu rostre per si li pot perjudicar, explica què va passar el dia abans de l’assassinat, com una noia normal que celebrava el seu aniversari. Tot seguit, ens situem a l’aeroport de Kuala Lumpur, a Malàisia, just en el moment en què les càmeres de seguretat enregistren com dues noies s’abraonen sobre Kim Jong-nam i li toquen la cara, de seguida ell es dirigeix a uns oficials per avisar que li han tirat a sobre un líquid que creu tòxic, el porten a la infermeria… i en menys d’una hora, és mort. A partir d’aquí hi ha tot un entramat molt confús i teòric-conspirador de tots els fets i aquest documental els exposa d’una manera molt clara i nítida.

White encerta el punt de vista de la narrativa des del primer moment, parteix d’una visió empatitzadora – l’amiga de Siti- abans de presentar-nos el material que evidencia la implicació de les dues noies en l’assassinat. I quan ja hem vist el crim, comença a explicar la història creant un ordre cronològic de les accions que van portar a les dues noies a l’escenari dels fets. Els advocats de Siti i Doan Thi Huong, l’altre implicada, reconstrueixen els diferents passos a través de les seves investigacions.

Es van intercalant tres escenaris: les passes prèvies de Siti a Indonèsia i Doan a Vietman, les imatges de l’aeroport i les que representen el judici per assassinat. Aquest tres eixos mostren els diferents punts de vista que intervenen en la història, creant una reconstrucció el més fidedigna possible. White té la capacitat d’anar proporcionant bocins de la història amb un tempo que produeix una constant tensió i necessitat per saber més en l’espectadora.

El treball de producció i recerca de la informació queda palès en el resultat final del documental. L’elecció dels interlocutors que van explicant els successos (advocats, periodistes, famílies de les acusades) engloba diferents punts de vista, objectius i subjectius, que conformen una narració polièdrica. Al mateix temps, no només se’ns explica l’assassinat i les seves conseqüències, sinó que també serveix de base per parlar de l’aplicació de les lleis en països més desconeguts com Malàisia o per conèixer les relacions internacionals, polítiques i diplomàtiques, entre els diferents països que es veuen implicats en aquesta trama: Corea del Nord, Vietnam, Indonèsia i l’escenari del crim. Geopolítica i enteniment econòmic provoquen moviments legals rars i obscurs.

El muntatge de la cinta té ritme i, tot i les gairebé dues hores, aconsegueix que un tema que podria fer-se feixuc i reiteratiu, es converteixi en tot un film d’espies, assassinats, encobriments i enganys. Uns al·licients que conviden a saber-ne més de la història i de les persones implicades.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s