Docs Bcn (I). Estremidor relat de lluita

El documental Letter from Masanjia, cinta inaugural del Docs Barcelona d’aquest any, comença als EUA, on una família troba, a la caixa d’unes decoracions de Halloween fabricada a la Xina, una carta de socors. Yi Sun és qui signa aquest missiva, en ella denuncia que està tancat en un camp de treballs forçats i demana al descobridor de la carta que faci pública aquesta realitat amagada pel seu govern. Julie Keith, qui descobreix la carta, decideix moure’s per fer públic aquest missatge, fins que es fan ressò els grans mitjans de comunicació del país. Pressionat per la opinió internacional, el govern xinès es veu obligat a desfer-se d’aquests camps, però no de la repressió i persecució dels dissidents.

El que comença a una població d’Oregon es trasllada ràpidament a Pequín on Yi Sun comença a explicar la seva història en primera persona. Descobrim que aquest documental neix de la idea de Sun de fer una pel·lícula sobre el camp de treball de Masanjia, on va passar més de 2 anys tancat, patint tortures i treballs forçats. Durant més d’un any, Sun –amb ajuda de gent anònima- va enregistrant imatges de la seva vida diària com a defensor dels drets humans, mentre lluita per la seva pròpia supervivència. El cineasta Leon Lee, fascinat per la seva història, el va ajudar a tenir un equip de gravació mínim per aconseguir el seu objectiu i ara signa com a director aquesta peça que estremeix, fa patir i mostra les barbaritats de què és capaç l’ésser humà.

Colpidora i dolorosa, la narració fa un repàs per la vida de Yi Sun des de la seva primera detenció, al mateix temps que revisa la realitat repressiva del govern en cada episodi que es narra. Amb el suport d’imatges d’arxiu i animacions que recreen els records de Sun al camp de treball, la veu del protagonista fa de fil conductor de la història. Empatitzem amb el seu dolor i també amb la seva lluita.

Llenguatge directe, clar, sense allargar-se en converses supèrflues o que facin perdre el ritme. L’únic inconvenient que li podem trobar és que a vegades el muntatge seqüencial de diferents moments de la narració de Sun fa que el públic es perdi i no sàpiga en qui moment cronològic de la història està i, per tant, desestabilitza, en ocasions, la concentració en la pantalla.

Tot i així, aconsegueix provocar un alt grau d’implicació en l’espectador i fa que, en certs moments, es senti al costat de Yi Sun i l’animi a continuar lluitant.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s