Americana (I). Molta pretensió fílmica amb una resolució simple

Ha començat el Festival de cinema independent nord-americà de Barcelona, l’Americana. Fins diumenge, dia 11, els cinemes Girona seran la seu de la majoria de projeccions que es fan en aquest certamen.

Avui dimarts s’han pogut veure fins a sis films de les categories Next i Tops. Dos passis per sala. Jo he assistit a dues projeccions i gaire entusiasmada no he sortit…

SATURDAY CHURCH (Next)

Drama musical aclamat a Tribeca amb més d’una dotzena de premis a festivals LGTB+. Ens presenta a un adolescent, Ulysses, que ha de bregar amb una situació gens fàcil: és negre, gai i li agrada transvestir-se. De fet, en aquesta pel·lícula l’acompanyem en la recerca de la seva identitat, a la qual s’enfronta utilitzant la fantasia (les cançons i els musicals imaginaris) per escapar de la seva realitat.

Amb aquest film, Damon Cardasis vol traslladar a la pantalla l’estigma i la dificultat de ser LGTBI en la comunitat negra. I, en certa manera, ho aconsegueix. La veritat és que ens mostra la part més crua de la realitat a la qual s’han d’afrontar aquestes persones. El protagonista, Luka Kain, ens trasllada la tristor i el dolor que sent el seu personatge en tot moment, però es perd en la part musical. I és que no sé si és que a aquesta pel·lícula no li escau la vessant de musical o si és que les cançons i les representacions escollides no són les més adequades. Lletres i melodies que, tot i emocionals per la situació que representen, són simples, fàcils i molt previsibles. No aporten cap moment èpic, deixant de banda algun moment diva per part dels amics d’Ulysses, ni imprescindible a la trama.

Un altre dels problemes d’aquesta cinta és la seva resolució. Tot el plantejament de la temàtica és valent i molt interessant, t’enganxa per saber com es resoldrà la situació que s’espera sigui difícil i complexa. I quan estàs en el moment clau de la problemàtica, succeeixen 10 minuts que t’ho deixen tot resolt sense gaires impediments. Una resolució del film ràpida, eficaç, però que accelera sense sentit i de manera massa sobtada el ritme de la pel·lícula.

Del què em quedo d’aquest film és amb la valentia de la temàtica i la presentació dels diferents personatges que s’hi poden entreveure, llàstima que la música i el final precipitat no acabin d’arrodonir una pel·lícula que podria haver estat excepcional.

GOLDEN EXITS (TOPS)

Alex Ross Perry, convidat de l’Americana d’aquest any, ha participat en l’estrena del seu darrer treball, que compta amb un repartiment de luxe: Emily Browning, Adam Horovitz, Mary-Louise Parker i Jason Schwartzman, entre altres.

Un film de personatges complexos, contemplatius i reflexius que es delecten amb les seves pròpies misèries. Ens situem a Brooklyn on viuen diferents parelles que patiran un trasbals amb l’arribada a la ciutat d’una estudiant de documentació que comença a treballar per una de les parelles. Aquesta noia, amb connexions per diferents motius amb les diverses parelles, provocarà que hi hagi moments de gelosia, d’incertesa, de dubtes i de reflexions personals en tots els personatges que van intervenint en la trama.

Amb uns diàlegs força pretensiosos i grandiloqüents, la cinta, que podria haver estat un assaig de l’enfrontament de la societat a les relacions de parella, fraternals i familiars, es queda en un no-res. L’embarbussament amb els diàlegs contemplatius de certs personatges fan que et perdis en l’objectiu real del film. Desconnectes encara que Schwartzman surti a la pantalla representant el seu habitual personatge histriònic i irònic. I això no pot ser. La qualitat dels intèrprets es veu però el guió peca d’enrevessat i provoca que el metratge es faci llarg i lent.

Puc trencar una llança al seu favor, això sí. Al tram final de la cinta, la situació general en què es troben els personatges arriba al seu clímax i provoca que es prenguin decisions, que cada actor d’aquesta història esculli quin és el pas definitiu. I és en aquest moment quan la trama agafa ritme i enganxa a l’espectador. Llàstima que sigui a vint minuts del final.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s